BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Mar 15, 2009

Lagi tenTang BanJir DiHulu LangaT


HULU LANGAT 13 Mac - Hujan lebat berterusan selama kira- kira tiga jam mengakibatkan lebih 800 buah rumah di beberapa kampung di sini dilanda banjir.


Hujan sejak pukul pukul 5 pagi itu mengakibatkan paras air Sungai Langat melimpah dan memasuki kampung-kampung berkenaan kira-kira pukul 7 pagi.Antara kawasan teruk terjejas ialah Kampung (Kg) Sungai Congkak, Kg. Padang, Kg. Jawa, Kg. Lubuk Kelubi Batu 18, Kg. Seberang, Kg. Dusun Tua Batu 16, Kg. Rantau Panjang Batu 14 dan Kg. Sungai Raya.


Berikutan itu, lebih 100 buah keluarga di Kampung Sungai Serai, Batu 11 terpaksa dipindahkan ke balai raya kampung itu apabila rumah-rumah mereka dimasuki air.Banjir yang dianggap terburuk sejak 15 tahun lalu itu turut menyebabkan beberapa jalan di kawasan terlibat terpaksa ditutup sehingga mengakibatkan ramai pelajar sekolah dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) di situ serta penduduk terkandas.


Tinjauan Utusan Malaysia mendapati limpahan air dari sungai tersebut memasuki kawasan kampung dengan laju sehingga sedalam dua meter.Keadaan itu mengakibatkan ramai penduduk tidak sempat menyelamatkan barang-barang dan perabot mereka. Paras air di kampung-kampung terlibat hanya beransur surut kira-kira pukul 1 petang kecuali di Kg. Sungai Serai pada pukul 6 petang.


Pegawai Operasi Balai Bomba Pandan Indah, Yusri Suharjo, berkata, pihaknya menerima panggilan mengenai banjir tersebut kira-kira pukul 10 pagi. Katanya, seramai 30 anggota dari Balai Bomba Pandan Indah, Balai Bomba Kajang dan Balai Bomba Bangi dikejarkan ke lokasi bagi membantu mangsa.


"Bomba menggunakan bot-bot untuk membantu memindahkan mangsa terlibat ke kawasan selamat," ujarnya ketika ditemui di sini hari ini.

0 comments: