BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Mar 15, 2009

Banjir Melanda Umah MamaKu

Jumaat 13.03.2009
Ya Allah...umah mamaku banjir..Nih kali kedua banjir selepas Raya Puasa last year. Mama aku call pagi Jumaat. Time tu aku dah ada kat opis. Dia minta aku blk coz ayah aku semput teruk. Aku dah serba salah dibuatnye.. nak suruh adik aku blk dia ada exam pagi tu. nak x nak aku gak kena blk tolong Mfamily. Aku & Mhubby bergegas pulang ke kg. Qaseh tidak ku bawa b'sama. Biar aja dia dduk di rumah pengasuh tu.

Smpai aje kami di Kg. Sg Serai, air dah naik paras pintu kereta. Mhubby dah risau.. Mhubby b'suare"Kan betul kat sini mst banjirnye.." Aku mls nak ckp bnyk. Aku risaukan mama ngan ayah aku di hulu tu..mana x nye ayah aku semput teruk..aku risau klu jadi ape2 pd dia. mmg ler jiran ada,tp jiran depan umah tu kerja.. Kami try redah gak banjir tu. Alhamdulillah kereta kami tiada apa2 masalah. Cuma biler smpai sebelum IKBN Dusun Tua, kami tengok kereta b'deret kat tp jln. Siap ada Bomba, Pasukan Penyelamat, PUSPEL. Kereta Towing pun ada.

Aku dah x sedap ati. Mhubby dah ajak pusing blk. Tp aku ttap b'tegas nak p tgk gak, ape sedang b'laku..Kami parking kereta, kemudian jln kaki.Time tu ujan turun renyai2. Massyaalah....kat IKBN dah mcm lautan air..Aku trus menggigil..Aku terkenang nasib mama & ayah di sana. Mhubby dpt informatin dr pihak bomba tu, bhw air akan surut dlm kul 3 lebih. Air di IKBN tu dah paras pinggang. Aku call mama bgtau yg aku x leh truskan p'jlnan coz di IKBN banjir. Aku citerkan keadaaan di Dusun Tua. Aku dgn berat ati terpaksa patah blk utk pulang aje ke rumah. Tp kali nie kami ikut jln Bukit Langat. Maybe air di Sg Serai dah naik. Mujur ada jln alternatif.Klu x kami t'sekat di tgh2 jln. Dlm kekalutan tu, aku t'ingat o/mate aku (k.ida). Umah dia kat Dusun Nanding. Aku call dia minta dia bgtau MIL dia suruh b'jaga2 coz banjir kali nie lain mcm sikit. Lagi pun anak dia Hazwan ada dirumah.

Aku sentiasa b'doa agar adalah yg menolong mama ngan ayah aku. Klu time banjir nie, mesti jiran2 sibok dgn umah sendiri.Ayahku bgtau yang air dah paras lutut. Rumah hujung hampir roboh. Rumah tuisyen ayahku habis dimasuki air. Mujurlah selepas banjir last year, ayah telah naikkan tembok di pintu depan & blkg kat umah kami. Tp klu air tu bah dgn lebih kuat, alamat demam la kami nak bersihkan umah. Time banjir tu, lagi 2,3 inci aje air nak msuk ke rumah...

Semasa aku b'ada di Dusun Tua tu, ada seorg kakak tu bg tau yg dibhg hulu boleh dikatakan semua kawasan banjir. Kg Perdik dah tentu2 naik air, Kg Lubuk Kelubi, Kg Padang (kg aku), Kg Sg Congkak, abis dinaiki air.. Umah kawan adik aku di congkak dihimpap pokok durian. Kesian mereka.dah lah banjir dihimpap pokok durian plak tu..Dan disbbkan air t'lampau besar, korang bayangkan la mcm mana pokok durian yg m'hempap umah kawan adikaku tu, blh hanyut smpai ke jambatan tepi umah aku....Teruk banjir kali nih...Tp aku b'syukur mama & ayah selamat. Harta benda boleh aku cari. Tp mama & ayah mana ada gantinye...

Keadaan di blk umah

Lagi beberapa inci aje air nak masuk umah..nasib baik ada tembok

Tengok la..klu jamban tu tinggal paras tu, korang blh agak berape kedlman air tu.

Kuasa Allah...

0 comments: